Het Thomas leervermogen assessment meet het leervermogen van een persoon op 5 belangrijke gebieden: redeneren, perceptiesnelheid, cijfersnelheid en accuratesse, woordbetekenis en ruimtelijk inzicht.
De leervermogentest kijkt naar de snelheid van informatieverwerking en het vermogen om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Dit assessment wordt gebruikt voor verschillende doeleinden: werving, behoud, ontwikkeling, begeleiding, inventarisatie van opleidingsbehoeften, loopbaanbegeleiding, opvolgingsplanning en benchmarking.
Het assessment bestaat uit vijf online tests van eenvoudige cognitieve vaardigheden (d.w.z. vaardigheden die afhankelijk zijn van processen zoals nadenken, taal, besluitvorming, leren en geheugen).
Elk van de vijf onderdelen test een specifieke taak en alle vragen in een bepaald onderdeel zijn van een gelijke moeilijkheidsgraad. De snelheid en nauwkeurigheid waarmee wordt geantwoord bepaalt de individuele score. Deze score wordt vergeleken met een voorbeeldpopulatie (de normgroep) om te bepalen of de scores lager, hoger of in lijn met de meerderheid van die populatie zijn. De totaalscore geeft de trainbaarheid weer.

Praktische Informatie
Het Thomas leervermogen assessment beoordeelt iemands leersnelheid en hoe snel diegene nieuwe vaardigheden en informatie vasthoudt.
Achtergrond & Theorie
Het General Intelligence Assessment (GIA) is ruim 15 jaar geleden ontwikkeld door Dr Peter Dann in het Human Assessment Laboratory van de Universiteit van Plymouth. Thomas heeft de GIA in 2006 in zijn assessments geïntegreerd.
Volgens Horn & Cattell (1966) bestaat intelligentie uit fluïde en uitgekristalliseerde componenten:
Fluïde intelligentie (zuivere verwerkingssnelheid) - elementaire intellectuele processen om abstracte begrippen, generalisaties en logische relaties te kunnen verwerken (Carroll, 1993). Fluïde intelligentie wordt gebruikt om nieuwe problemen op te lossen, logisch te denken in nieuwe situaties en patronen te identificeren. Uitgekristalliseerde intelligentie (wat geleerd is) - verbale, mechanische en numerieke capaciteiten, enz. Uitgekristalliseerde intelligentie is het vermogen om geleerde kennis en ervaring in te zetten.
De GIA meet de intelligentie en is ontwikkeld en theoretisch onderbouwd door Carrolls taxonomie/classificatie van cognitieve vermogenscomponenten van de algemene intelligentie (G-factor van mentale prestaties, Spearman et al.).
De GIA richt zich echter veel meer op fluïde intelligentie en het gebruik van procedurele in plaats van declaratieve kennis. De GIA meet elementaire cognitieve vermogens (perceptiesnelheid, verbaal redeneervermogen, etc.) en beoordeelt wat we ‘leervermogen’ noemen in plaats van 'IQ'.
Instructies voor het assessment
Dit assessment gaat op tijd en bestaat uit 5 afzonderlijke onderdelen, die elk 2 tot 5 minuten duren.
Het assessment duurt in totaal ongeveer 30 tot 45 minuten, inclusief instructies en voorbeelden. We denken dat de meeste mensen het beste presteren als ze het assessment in één keer afmaken.
We raden je sterk aan het onderstaande voorbeeldboekje te lezen voordat je het assessment invult. Hierin staat meer informatie over het soort vragen dat je wordt gesteld.
Als je je bewust bent van iets dat je vermogen om dit assessment te voltooien negatief zou kunnen beïnvloeden, informeer dan de persoon die je gevraagd heeft het assessment in te vullen.
Wetenschappelijke Validatie
De GIA is uitvoerig wetenschappelijk getest om de betrouwbaarheid en validiteit als psychologische test te bepalen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat de GIA een goede en consistente maat voor opleidbaarheid is.
Na een audit op technische criteria door het European Standing Committee on Tests and Testing, onderdeel van de European Federation of Psychologists' Associations, is de GIA geregistreerd bij de British Psychological Society (BPS).
Technische vereisten
- Houd, voordat je begint met het invullen van het assessment, rekening met de volgende technische vereisten:
- Gebruik een pc of Mac (desktopcomputer of laptop), aangezien het assessment niet kan worden uitgevoerd op een mobiel apparaat, zoals een tablet of mobiele telefoon.
- Gebruik de laatste versie van de webbrowser die je kiest (Mozilla Firefox/Internet Explorer (Edge)/Google Chrome/Safari); het assessment wordt niet ondersteund in Internet Explorer 11 en eerdere versies.
- Sluit alle programma's af die op de achtergrond draaien. Pop-upvensters en Java-script moeten worden uitgeschakeld.
- Vermijd het invullen van het assessment op het werk, omdat de beveiligde omgeving sommige delen van het assessment kan beïnvloeden (of volledig kan blokkeren); het gebruik van je privé pc of Mac wordt aanbevolen.
- Het assessment wordt niet beïnvloed door onderbrekingen van de internetverbinding, omdat elk deel van het assessment wordt geladen voordat het assessment begint. Er wordt niets gedownload tijdens de test.
- Als het assessment nog steeds niet werkt zoals verwacht, raden we aan om eerst een andere webbrowser te proberen en daarna een andere computer.
Als je nog steeds problemen ondervindt met het assessment, overweeg dan het volgende:
- Als je Google Chrome of Mozilla Firefox gebruikt, schakel dan de Incognito-modus van Chrome of de functie ‘Privévenster’ van Firefox in om ervoor te zorgen dat extensies het assessment niet verstoren.
- Je kunt ook overwegen extensies die advertenties blokkeren tijdelijk uit te schakelen.