De GIA Leervermogentest (General Intelligence Assessment) meet het leer- en aanpassingsvermogen van een persoon. De test beoordeelt hoe snel en effectief iemand nieuwe informatie kan opnemen, verwerken en toepassen. Het richt zich niet zozeer op wat iemand al weet, maar op cognitieve capaciteiten zoals:

  • Redeneren

  • Snelheid van informatieverwerking (Perceptiesnelheid)

  • Cijfersnelheid & Accuratesse

  • Ruimtelijk inzicht

  • Woordenschat

De GIA is vooral bedoeld om het potentieel tot leren en ontwikkelen in kaart te brengen, bijvoorbeeld in een werksituatie of bij loopbaanontwikkeling.

Voorspel nauwkeurig hoe snel iemand zich een rol eigen maakt

De algemene intelligentie test (GIA) meet ondermeer het leervermogen van een persoon. De snelheid waarmee een kandidaat zich nieuwe vaardigheden eigen maakt en procedures aanleert is een indicator voor het potentieel dat diegene heeft om te groeien in een functie en zich te ontwikkelen.

De GIA-rapportage geeft in een score op de schaal van 100 inzicht in hoe snel en accuraat iemand nieuwe informatie, competenties of procedures in zich opneemt, onthoudt en toepast op het gebied van:

Redeneren

Meet het vermogen om op basis van aangeleverde informatie de juiste conclusies te trekken. Het beoordeelt het vermogen van een persoon om informatie in het kortetermijngeheugen vast te houden en problemen op te lossen.

Perceptiesnelheid

Meet het opmerken van onnauwkeurigheden in geschreven materiaal, cijfers en schema's, het vermogen om irrelevante informatie te negeren en overeenkomsten en verschillen te herkennen.

Cijfersnelheid & Accuratesse

Meet het fundamentele numerieke vermogen. Het meet in hoeverre iemand gemakkelijk met kwantitatieve concepten kan werken.

Woordbetekenis

Beoordeelt woordkennis en woordenschat. Daarvoor wordt gekeken naar het begrip van een groot aantal verschillende woorden en wordt het vermogen getest om woorden met dezelfde of tegenovergestelde betekenis te herkennen. De individuele score wordt bepaald door de snelheid en de nauwkeurigheid waarmee wordt geantwoord. Deze score wordt vervolgens vergeleken met een normgroep om te bepalen of de score lager, hoger of in lijn met de meerderheid van die groep is.

Ruimtelijk Inzicht

Meet het vermogen om beelden van objecten te creëren en verwerken. Het heeft betrekking op het vermogen om te werken in een omgeving waarin visualisatievaardigheden vereist zijn om taken te begrijpen en uit te voeren.

Praktische Informatie

GIA is oorspronkelijk ontwikkeld om de bewuste intellectuele vermogens en het leervermogen van de Britse strijdkrachten te meten en stond bekend als de British Army Recruitment Battery (BARB). Dit werd daarna verder ontwikkeld door dr. Peter Dann en maakt sinds 2006 deel uit van het Thomas-pakket.

Intelligentie kan worden gedefinieerd als het hebben van fluïde en uitgekristalliseerde componenten:

  • Fluïde intelligentie (pure verwerkingssnelheid) - wordt gebruikt om nieuwe problemen op te lossen, logica toe te passen in nieuwe situaties en patronen te identificeren.
  • Uitgekristalliseerde intelligentie (wat geleerd is) - het vermogen om geleerde kennis en ervaring in te zetten.

In plaats van het IQ te meten, houdt de GIA zich bezig met fluïde intelligentie en kijkt het naar de snelheid van informatieverwerking en het vermogen om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.

 

Assessmenttype: Leervermogen/Geschiktheid

Vorm: 5 assessments

Validatie: Geregistreerd bij de British Psychological Society en gecontroleerd op technische criteria die vastgesteld zijn door de Europese Federatie van de Psychologists' Associations

 

 

Wetenschappelijke Validatie

De GIA is uitvoerig wetenschappelijk getest om de betrouwbaarheid en validiteit als psychologische test te bepalen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat de GIA een goede en consistente maat voor opleidbaarheid is.

Na een audit op technische criteria door het European Standing Committee on Tests and Testing, onderdeel van de European Federation of Psychologists' Associations, is de GIA geregistreerd bij de British Psychological Society (BPS).